България, Гърция, Румъния и ЕК подписаха ключов меморандум за транспортна инфраструктура
България, Гърция, Румъния и ЕК подписаха меморандум за развитие на транспортната инфраструктура. Целта е свързване на Черно и Егейско море с Дунав, преодоляване на периферията на региона и подпомагане на военната мобилност. Проектът ще се финансира от ЕС и национални бюджети, като до края на 2026 г. ще има план за финансиране.
На 3 декември 2025 г. в Брюксел бе подписан значим меморандум за сътрудничество. Той касае развитието на транспортната инфраструктура в Югоизточна Европа. Участници са Европейската комисия, България, Гърция и Румъния. Целта е свързване на Егейско море, Черно море и река Дунав. Фокусът е върху координирани пътни и железопътни проекти.
Българската страна бе представена от вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов. Той подчерта важността на събитието. Според него, подписването на документа е повратна точка. То показва, че регионът вече няма да е европейска периферия.
„Това е повратна точка за нашия регион и за Европа, от десетилетия идеята за завършване на оста север-юг остава само на хартия“, отбеляза Караджов.
Министър Караджов наблегна на конкретни ползи. Сътрудничеството ще гарантира нови търговски пътища. Ще бъдат преодолени и задръстванията по границите. Той изтъкна и нуждата от нови мостове над река Дунав. Те са важни за целия континент, не само за трите страни.
Вицепремиерът отбеляза, че разширяването на транспортната мрежа ще допринесе за военната мобилност. Това ще отвори възможности за нови инвестиции. Инициативата е ключова за регионалното развитие и европейската интеграция.
Еврокомисарят по транспорта Апостолос Цицикостас също коментира събитието. Той посочи, че задълбочаването на сътрудничеството е от съществено значение. Районът между Черно и Егейско море повече няма да бъде европейска периферия. Новите транспортни връзки ще бъдат важни за веригите за доставки. Те са ключови и за прехвърляне на войски и техника. Маршрутът ще се простира от Гърция, през България и Румъния, до Молдова и Украйна.
Цицикостас допълни, че нов мост над Дунав при Русе ще е полезен. Той ще подобри възможностите за мобилност в ЕС и НАТО. Еврокомисарят поясни, че до края на 2026 г. ще бъде подготвен план за финансиране. Проектите ще бъдат по следващия многогодишен бюджет на ЕС. Меморандумът ще бъде политически обвързващ. Бъдещите проекти ще осигурят най-стратегическите транспортни връзки в Югоизточна Европа.
Меморандумът цели укрепване и завършване на европейските транспортни коридори. Това са „Балтийско море – Черно море – Егейско море“ (ВВА) и „Рейн–Дунав“. Така ще се осигури по-сигурна и ефективна инфраструктура. Тя ще обслужва граждански, търговски и военен транспорт. Подписването на меморандума се разглежда като повратна точка за региона. Той дълго време е бил периферия в европейската транспортна мрежа.
Инициативата е в контекста на нарастващата нужда от военна мобилност и логистика. Това е особено актуално във връзка с преноса на войски и техника. Проектът ще се финансира чрез средства от ЕС и национални бюджети. Той ще допринесе за развитие на търговията, туризма и регионалната стабилност. Вицепремиерът Караджов и еврокомисарят Цицикостас подчертават, че новите транспортни връзки ще подобрят устойчивостта и стратегическата свързаност на Югоизточна Европа.
Към момента няма официални реакции от опозиционни партии. Няма и други държавни институции, които да са коментирали темата. Въпреки това инициативата се възприема като ключова. Възможни критики могат да дойдат от страни, нуждаещи се от по-голямо финансиране. Екологични организации също могат да следят въздействието на инфраструктурните проекти.
