Автоматичен контрол в реално време: Тол системата започва да засича претоварени камиони от 15 октомври
Националното тол управление стартира от 15 октомври автоматичния контрол за претоварване на превозни средства над 3,5 тона, използвайки вградени в асфалта сензори. Само в рамките на деня на тестване са засечени над 200 нарушения, което подчертава необходимостта от мярката, която цели запазване на пътната инфраструктура и повишаване на безопасността. Нарушителите ще получават снимки и покана за доброволна компенсаторна такса.

Пълната функционалност на тол системата стартира официално, като от утре, 15 октомври, започва прилагането на функцията за претегляне в движение на тежкотоварни превозни средства. Тази мярка обхваща всички пътни превозни средства с допустима максимална маса над 3,5 тона. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов, след като заедно с началника на Национално тол управление (НТУ) проф. Олег Асенов провери готовността на системата.
Въвеждането на претеглянето в движение (WIM – Weigh In Motion) беше един от основните ангажименти на настоящото управление. За целите на контрола и правоприлагането се използват съществуващите сензори за тегло, вградени в асфалта.
Прилагането на контрола за претоварване започва от 15 октомври, като функцията е насочена към превозни средства над 3,5 тона.
Министър Иванов подчерта, че претоварването на автомобилите е дългогодишен проблем, който представлява една от основните предпоставки за по-бързата амортизация на републиканските пътища и засяга безопасността на движението. На базата на сензорите, автомобилите ще бъдат заснемани в реално време. На нарушителите ще се изпращат снимки и покана за заплащане на доброволна компенсаторна такса. Ако тази такса не бъде платена в срок, ще бъдат налагани санкции в по-голям размер. Очаква се в парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление да бъдат разгледани промени в Закона за движение по пътищата, предвиждащи още по-тежки наказания за претоварените камиони.
Мащабът на проблема и технологичният напредък
Проверката на готовността демонстрира сериозността на проблема. Министър Иванов информира, че само в рамките на днешния ден сензорите са засекли над 200 нарушения с претоварване на автомобили над 3,5 тона. Към момента са сертифицирани и калибрирани измервателните устройства на 10 портални рамки, разположени на най-натоварените локации, за които е събирана статистика в продължение на три месеца.
Проф. Асенов обясни, че сертифицирането на този инструмент представлява реформа, която е постигната само от още една или две държави в Европейския съюз. Към момента са сертифицирани 10 портални рамки, като целта е до края на следващата година те да достигнат 100.
Транспортните фирми са участвали в процеса по сертифициране с пътни средства и представители, за да бъдат запознати с функционалността на системата. Очаква се новият контрол да съхрани качеството на пътната инфраструктура, да намали риска за участниците в движението и да осигури равни условия за транспортния бранш.
Прозрачност и контрол на чуждестранни нарушители
НТУ предприема стъпки за максимална прозрачност и обективност. Още утре, на сайта на НТУ, в секцията за проверка на нарушения, ще може да се прави справка за регистрирани нарушения. Реализирана е и интеграция с доставчиците на услуги. Така всички, които имат договори с тях, ще получават автоматични съобщения при претоварване на превозните им средства.
Системата работи обективно, тъй като е електронна, като правилата ще важат за всички. Проф. Асенов увери, че е намерен механизъм, който да сигнализира за претоварени чуждестранни превозни средства и те също да бъдат санкционирани.
Министър Иванов подчерта, че НТУ е ключово за осигуряването на пътна безопасност и равни правила за всички, които се придвижват по републиканската пътна мрежа. НТУ подпомага и Министерството на вътрешните работи чрез интеграция на системите. Тази функционалност позволява санкциониране на чуждестранни водачи на леки автомобили, които нарушават правилата на движение. Целта е всички нарушители да бъдат наказани, за да не създават предпоставки за опасност на другите участници в движението.