Атина сменя тролейбусите с електрически автобуси: Край на една ера след 72 години

Атина модернизира градския транспорт, заменяйки тролейбусите с електрически автобуси. Започна премахването на 70% от кабелната мрежа. Целта е намаляване на разходите и подобряване на услугите.

Атина сменя тролейбусите с електрически автобуси: Край на една ера след 72 години

След 72 години непрекъснато присъствие по улиците на Атина и Пирея, тролейбусите постепенно излизат от употреба, отбелязвайки края на една ера СНИМКА: Pixabay

Време за четене: 2 мин. 10 декември 2025

Атина предприема мащабна модернизация на градския транспорт. Тролейбусите, които обслужваха града 72 години, постепенно излизат от употреба. Те ще бъдат заменени с електрически автобуси.

Специални екипи вече започнаха премахването на над 70% от тролейбусната кабелна мрежа. Демонтажът стартира в неделя сутринта (12.07.) от Пирея. Заместник-министърът на транспорта Константинос Киранакис присъства на събитието. Първоначално премахването обхваща Пирея, след това и Атина.

Г-н Киранакис увери, че решението е взето въз основа на техническото състояние на мрежата и финансовата полза за държавата.

Той също така обеща, че няма да бъдат загубени работни места, а напротив, ще бъдат назначени нови шофьори и увеличени заплатите, а маршрутите ще станат по-чести и по-надеждни.

Данните показват значителни икономии. Оперативните разходи за километър при тролейбусите са 5,5 евро. За електрическите автобуси те са едва 2,5 евро. Реконструкцията на старата мрежа би струвала 20 милиона евро, което прави промяната финансово по-изгодна.

Новият план предвижда за всеки два изтеглени тролейбуса да бъдат закупени три електрически автобуса. Това ще увеличи наличността на превозни средства и ще подобри честотата и надеждността на маршрутите. До 2027 г. целият парк от над 130 тролейбуса ще бъде заменен. На тяхно място ще дойдат електрически и леко хибридни автобуси. От понеделник (8.12.2025) в централната част на Пирея вече започна преходът. Електрическите автобуси ще се движат успоредно с тролейбусите, преди пълното премахване на мрежата. Повече информация за тази инициатива може да намерите в свързаната статия.

Премахването на 70% от 143-километровата тролейбусна мрежа вече е в ход. Кабелите ще останат само по основните пътни коридори. Това ще подобри визуалната среда в града. Досега гражданите живееха под мрежа от кабели, създаващи „визуална умора“.

Въпреки тези промени, решението за премахване на тролейбусите е изненадващо за някои експерти. През април 2025 г. Атина беше домакин на среща на UITP Trolleybus Committee. Това предполага, че решението не се базира на консенсус или дългосрочна стратегия според някои участници в комитета.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *