Асоциация „Родители“: Националното външно оценяване задълбочава неравенствата

Химикал
Време за четене: 2 мин. 20 юни 2025

С наближаването на края на учебната година националното външно оценяване (НВО) отново се превърна в основна тема на обществения дебат. Но този път фокусът не е върху резултатите, а върху структурните проблеми на формата и отражението му върху ученици, родители и учители. Според Асоциация „Родители“, настоящият модел задълбочава образователните неравенства, вместо да ги преодолява.

Последните седмици в училище минават под знака на НВО, което изцяло измества фокуса от учебния процес“, посочи Зорница Трифонова от организацията. По думите ѝ, изпитите не предоставят реална картина за знанията и нуждите на децата, а просто натрупват статистически данни, които не водят до съществени промени в системата.

Психологическото напрежение също е сред основните проблеми. „Стресът е огромен – за децата, родителите и учителите. Време, средства и усилия се влагат в подготовка, но резултатите често не отговарят на вложеното“, подчертава Трифонова. Според данни на Сметната палата, 60% от родителите плащат за частни уроци, а Асоциацията отчита, че още от 5 клас семействата започват да търсят външна помощ.

Това вече не е избор, а необходимост, ако искаш детето ти да се справи с НВО след 7 клас. Образователната система не може да подготви учениците сама“, заяви Трифонова.

Критика има и към цялостната ориентация на учебния процес, който се съсредоточава върху оценяването, вместо върху умения като критическо мислене, емоционална интелигентност и медийна грамотност.

Предложенията на Асоциацията включват:

  • Провеждане на НВО на извадков принцип, а не масово;

  • Прекратяване на специалната подготовка за изпитите;

  • Използване на резултатите за реални реформи, а не за класации.

Целта трябва да бъде не да класираме, а да подобряваме. Само тогава ще има смисъл от оценяването“, категорична е Зорница Трифонова.

На въпрос дали гласът на родителите се чува, тя коментира: „Има готовност за диалог, но рядко виждаме реална промяна. Надяваме се на повече чуваемост в предстоящите обществени обсъждания.“

В заключение тя изпрати ясно послание към всички родители:
Нищо не свършва с един изпит. Стойността на детето не се измерва в точки. Подкрепяйте ги – заради тях самите, не заради резултатите.“

Източник: БНР

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *