Анализ: Всеки нов километър от магистрала „Хемус“ носи 61 млн. евро икономическа полза

Анализ на Симеон Дянков показва, че всеки допълнителен километър от магистрала „Хемус“ генерира дългосрочно макроикономическо въздействие от близо 61 милиона евро. Значителна част от ползата (около 42%) идва от намаляването на пътните произшествия. Очаква се цялата магистрала да бъде завършена до края на 2029 г. или началото на 2030 г.

Анализ: Всеки нов километър от магистрала „Хемус“ носи 61 млн. евро икономическа полза

Снимка: БТА/МРРБ

Време за четене: 3 мин. 13 октомври 2025

Инвестициите в стратегическа инфраструктура, като магистрала „Хемус“ (А2), имат значителен дългосрочен ефект върху българската икономика и пътната безопасност. Това е основният извод от анализ на Симеон Дянков, председател на Фискалния съвет, цитиран от БТА.

Според данните, изграждането на един-единствен допълнителен километър от магистралата осигурява икономическо въздействие с обща макроикономическа стойност от близо 61 милиона евро в дългосрочен план. Този резултат, който възлиза на 60,73 милиона евро, оправдава инвестициите дори в тесни участъци или сегменти с висок трафик.

Дянков подчертава, че магистрала „Хемус“ не само подобрява транспортната свързаност, но и улеснява регионалното развитие в Северна България. Анализът оценява въздействието при допускане, че всички материали и строителни услуги се доставят на местно ниво. В изчисленията са включени три основни компонента на икономическото въздействие. При интензивно движение, обемът на анализирания трафик е 10 000 превозни средства на ден, като стойността на средното време на водача е консервативно оценена на 5 евро на час.

В дългосрочен план, прилагането на мултипликатор от 1,2 – базиран на оценки от други източноевропейски държави – води до добавена стойност от 9,6 милиона евро. Строителните дейности генерират еквивалента на 267 еквивалентни на пълно работно време работни години, като се добавят и косвени ефекти чрез веригите за доставки.

Значителни ползи се отчитат и от спестяването на време и оперативни разходи. Спестяванията на време за пътуване се оценяват на приблизително 1 520 225 евро, а годишните икономии от експлоатационни разходи за превозни средства достигат 182 500 евро. При 30 години полезен живот на магистралата, настоящата стойност на този мултипликатор достига 26 160 000 евро.

Един от най-ключовите фактори за икономическия успех е повишената безопасност. Годишната полза от намаляване на произшествията, чрез допускане за 50% по-малко инциденти, се изчислява на 1 625 000 евро. С настояща стойност от 24 970 000 евро, намаляването на произшествията допринася с около 42% за общото икономическо въздействие. Дянков заключава, че подобренията в безопасността носят значителни дългосрочни икономически ефекти, което допълнително оправдава инвестициите.

Междувременно, бе пуснат в експлоатация нов 10-километров участък от магистрала „Хемус“ между пътните възли „Боаза“ и „Дерманци“. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов посочи, че новият участък ще облекчи трафика в посока Плевен – Русе и ще улесни пътуването към Варна. Очакванията са цялата магистрала да бъде завършена до края на 2029 г. или началото на 2030 г. В бюджета за следващата година са заложени 6 милиарда лева за пътна инфраструктура.

Въпреки че анализът демонстрира, че всеки нов километър от „Хемус“ генерира общо макроикономическо въздействие от близо 61 милиона евро, в публичното пространство остават критики относно прозрачността и ефективността на управлението на средствата, включително твърдения за съхранение на пари в складове на фирми, които повдигат въпроси за ефективността на разходите.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *