Американският C-17 Globemaster III кацна в София: Стратегическият транспортен самолет посети база „Враждебна“

Голям военнотранспортен самолет C-17 Globemaster III на ВВС на САЩ кацна на летище София и се отправи към военновъздушна база „Враждебна“. Този модел е ключов за бързото стратегическо доставяне на товари и войски и се използва и от България, която плаща летателни часове за един такъв самолет. На фона на европейския интерес, през 2025 г. „Боинг“ обсъжда възможността за рестартиране на производството на Globemaster III.

Американският C-17 Globemaster III кацна в София: Стратегическият транспортен самолет посети база „Враждебна“

Преди да кацне на летището американският самолет прелетя над покривите в центъра на столицата. СНИМКА: ГЕОРГИ КЮРПАНОВ

Време за четене: 2 мин. 6 ноември 2025

Голям военнотранспортен самолет на военновъздушните сили на САЩ се приземи на летището в София. Според съобщения от читатели, машината е била от типа C-17 Globemaster III – най-популярният американски самолет, използван за транспорт на войски.

Веднага след кацането си на столичното летище, самолетът се отправил към територията на нашата военновъздушна база „Враждебна“. Преди приземяването машината е прелетяла ниско над покривите в централната част на столицата, използвайки най-използвания маршрут за кацания на летище София.

Възможности на Globemaster III

C-17 Globemaster III представлява съвместна разработка на компаниите „Мокдоналд/Дъглас“ и „Боинг“. Той е основният транспортен самолет, използван от американските въоръжени сили.

Самолетът е проектиран за бързо стратегическо доставяне на войски и всякакъв вид товари. Той може да достига както основни оперативни бази, така и директно препращащи бази в зоните за разполагане. C-17 е способен да оперира от къси и тесни писти, включително неасфалтирани, което го прави изключително гъвкав за военни операции.

Освен това, C-17 може да изпълнява тактически мисии за въздушен транспорт и да превозва амбулаторни пациенти по време на аеромедицински евакуации. Присъщата гъвкавост и висока производителност подобряват цялата система за въздушен пренос на САЩ и отговарят на световните изисквания за въздушна мобилност.

Българският опит и бъдещето на модела

България също разполага с един такъв самолет, като българските ВВС заплащат летателни часове за неговото ползване. През 2020 година, например, българските ВВС използваха този тип самолет, за да доставят първите запаси от маски и инхалатори, когато страната изпитваше недостиг по време на пандемията от коронавирус.

Въпреки че C-17 е в експлоатация от 90-те години и „Боинг“ не планира пряк негов наследник, стратегическото му значение продължава да нараства. На фона на геополитическите заплахи и нуждата от модернизация на военновъздушните сили, през 2025 г. се обсъжда възможността за рестартиране на производството на C-17 Globemaster III. Този дебат е провокиран от нарастващия интерес от няколко държави, включително една европейска страна, и подчертава трайната нужда от този тип тежък стратегически транспорт. Все още няма официални позиции от европейските страни или България относно евентуалното рестартиране.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *