Алпийският символ е задължителен: Защо M+S вече не е достатъчен за истински зимни гуми
Въпреки че в България обозначението M+S все още се приема за зимно при съответните пътни условия, европейските стандарти стават все по-строги, като налагат задължително наличието на алпийския символ (3PMSF) за гуми, произведени след 2018 г. Този символ е единствената гаранция, че гумата е преминала стандартизирани тестове за сцепление на сняг. В Германия например от октомври 2024 г. гумите само с M+S вече не са разрешени през зимата.
В много от европейските страни зимните гуми са задължителни, а у нас са пожелателни. СНИМКИ: ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ Към обозначението M+S вече задължително трябва да присъства и планинският символ.
С наближаването на декември и очакваните слана и поледица, подготовката на автомобила за зимни условия става приоритет. Използването на гуми, предназначени за сняг, киша и лед, е не само препоръчително, но и задължително за безопасността. Въпреки че много шофьори разчитат на обозначението M+S, европейските стандарти и новите регулации ясно показват, че гумите без алпийския символ (3PMSF) вече не се считат за истински зимни.
Ключовият символ: Планина със снежинка (3PMSF)
Ключовият елемент, който трябва да търсите, е така нареченият алпийски символ, познат под английското наименование 3 Peak Mountain Snowflake (3PMSF). Той представлява снежинка, поставена във вътрешността на планина с три върха. Тази маркировка е от критично значение, тъй като потвърждава, че гумата е преминала стандартизирани тестове.
Според немското списание Auto Bild, маркировката 3PMSF удостоверява, че гумата е сертифицирана съгласно стандарта на ЕС (EC No. 661/2009) и разпоредбите на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA). Символът 3PMSF гарантира, че гумата е преминала тестове за сцепление и спиране на сняг, съгласно правилото 117 на ООН, което е задължително за гуми, произведени след 1 януари 2018 г.
Разликата между M+S и 3PMSF
Много зимни и всесезонни гуми продължават да носят обозначението M+S (Mud and Snow – кал и сняг). Важно е да се знае, че това е само обозначение на производителя и не е свързано със стандартизирани тестове за зимни условия. Следователно самото обозначение M+S вече не е достатъчно за гуми, произведени след 1 януари 2018 г. Преходният период за по-стари гуми, които имаха само M+S, приключи на 30 септември 2024 г.
Европейските държави стават все по-строги по отношение на безопасността. Като нов пример, от октомври 2024 г. в Германия гумите само с обозначение M+S вече не са разрешени за използване при зимни условия, ако нямат и алпийския символ. Това изискване цели гарантиране на безопасност при сняг и лед.
Освен алпийския символ, в Европа се въвеждат и нови стандарти. За северните държави вече се появява нов символ за гуми, подходящи за екстремни ледени условия – леден сталагмит.
Българските регулации
Въпреки по-строгите европейски изисквания, в България законът допуска използването на гуми с обозначение M+S като зимни гуми. Задължението за зимни гуми важи само когато има зимни пътни условия (сняг, лед и т.н.), като времевият интервал, през който това правило може да се прилага, е от 15 ноември до 1 март. Тук символът M+S все още се счита за меродавен, което създава различие спрямо регулациите в страни като Германия.
Как да разпознаем възрастта и вида на гумата
Зимните гуми се отличават от летните по дизайна на протектора – те имат повече канали и ламели за по-бърз дренаж на водата и кишата. Гумената смес е по-мека на допир, с по-висок дял силиций, което осигурява по-добро сцепление в студени условия. Лятната гума има по-твърда смес и по-плосък профил.
Всесезонните гуми са компромис, като по-новите модели задължително трябва да притежават алпийския символ. Ламелите им често са ограничени само до централната част на протектора.
