Алпийският символ е задължителен: Защо M+S вече не е достатъчен за истински зимни гуми

Въпреки че в България обозначението M+S все още се приема за зимно при съответните пътни условия, европейските стандарти стават все по-строги, като налагат задължително наличието на алпийския символ (3PMSF) за гуми, произведени след 2018 г. Този символ е единствената гаранция, че гумата е преминала стандартизирани тестове за сцепление на сняг. В Германия например от октомври 2024 г. гумите само с M+S вече не са разрешени през зимата.

Алпийският символ е задължителен: Защо M+S вече не е достатъчен за истински зимни гуми

В много от европейските страни зимните гуми са задължителни, а у нас са пожелателни. СНИМКИ: ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ Към обозначението M+S вече задължително трябва да присъства и планинският символ.

Време за четене: 3 мин. 18 ноември 2025

С наближаването на декември и очакваните слана и поледица, подготовката на автомобила за зимни условия става приоритет. Използването на гуми, предназначени за сняг, киша и лед, е не само препоръчително, но и задължително за безопасността. Въпреки че много шофьори разчитат на обозначението M+S, европейските стандарти и новите регулации ясно показват, че гумите без алпийския символ (3PMSF) вече не се считат за истински зимни.

Ключовият символ: Планина със снежинка (3PMSF)

Ключовият елемент, който трябва да търсите, е така нареченият алпийски символ, познат под английското наименование 3 Peak Mountain Snowflake (3PMSF). Той представлява снежинка, поставена във вътрешността на планина с три върха. Тази маркировка е от критично значение, тъй като потвърждава, че гумата е преминала стандартизирани тестове.

Според немското списание Auto Bild, маркировката 3PMSF удостоверява, че гумата е сертифицирана съгласно стандарта на ЕС (EC No. 661/2009) и разпоредбите на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA). Символът 3PMSF гарантира, че гумата е преминала тестове за сцепление и спиране на сняг, съгласно правилото 117 на ООН, което е задължително за гуми, произведени след 1 януари 2018 г.

Разликата между M+S и 3PMSF

Много зимни и всесезонни гуми продължават да носят обозначението M+S (Mud and Snow – кал и сняг). Важно е да се знае, че това е само обозначение на производителя и не е свързано със стандартизирани тестове за зимни условия. Следователно самото обозначение M+S вече не е достатъчно за гуми, произведени след 1 януари 2018 г. Преходният период за по-стари гуми, които имаха само M+S, приключи на 30 септември 2024 г.

Европейските държави стават все по-строги по отношение на безопасността. Като нов пример, от октомври 2024 г. в Германия гумите само с обозначение M+S вече не са разрешени за използване при зимни условия, ако нямат и алпийския символ. Това изискване цели гарантиране на безопасност при сняг и лед.

Освен алпийския символ, в Европа се въвеждат и нови стандарти. За северните държави вече се появява нов символ за гуми, подходящи за екстремни ледени условия – леден сталагмит.

Българските регулации

Въпреки по-строгите европейски изисквания, в България законът допуска използването на гуми с обозначение M+S като зимни гуми. Задължението за зимни гуми важи само когато има зимни пътни условия (сняг, лед и т.н.), като времевият интервал, през който това правило може да се прилага, е от 15 ноември до 1 март. Тук символът M+S все още се счита за меродавен, което създава различие спрямо регулациите в страни като Германия.

Как да разпознаем възрастта и вида на гумата

Зимните гуми се отличават от летните по дизайна на протектора – те имат повече канали и ламели за по-бърз дренаж на водата и кишата. Гумената смес е по-мека на допир, с по-висок дял силиций, което осигурява по-добро сцепление в студени условия. Лятната гума има по-твърда смес и по-плосък профил.

Всесезонните гуми са компромис, като по-новите модели задължително трябва да притежават алпийския символ. Ламелите им често са ограничени само до централната част на протектора.

Възрастта на гумата може да бъде определена по DOT номера на страничната стена. Първите две цифри показват седмицата на производство, а последните две – годината. Например, DOT 0118 означава първата седмица на 2018 г. Препоръчва се гуми над 5-6 години да бъдат подменени, тъй като могат да загубят своите ключови характеристики за безопасност, независимо от оставащия протектор.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *