5-тонен генератор пристигна за възстановяване на котвената система на танкера „Кайрос“
5-тонен генератор пристигна до танкера „Кайрос“ край Ахтопол, за да възстанови работата на котвената му система. Правителството отпусна 1.2 млн. лева за операцията по изтегляне на кораба, който е без самостоятелно захранване и с извънстроени двигатели.
5-тонен генератор с мощност 150 kW беше доставен до танкера „Кайрос“ край Ахтопол. Доставката е осъществена с помощта на работен катер. Генераторът е предназначен за възстановяване на работата на котвеното устройство на заседналия плавателен съд, който остава неуправляем повече от седмица.
Работният катер е натоварен и с необходимото захранващо оборудване и швартови въжета. Тази сутрин, около 9:00 ч., технически екип отплава с катер на ИА „Морска администрация“ към танкера. Специалистите са се качили на борда на „Кайрос“, където предстои свързване на захранването, тестване на котвеното устройство и възстановяване работата на лявата котва.
Генераторът пристигна вчера на пристанището в Бургас, подготвен за спешната операция. Изпълнителната агенция „Морска администрация“ осъществява контрол и координация по време на цялата операция, гарантирайки безопасността на корабоплаването.
Ситуацията с танкера „Кайрос“ е критична. Той е неуправляем, след като е бил изоставен от турски влекач заради лошо време. Двигателите на танкера са извън строя, има вода в машинното отделение и липсва самостоятелно захранване. Правителството на България отпусна 1 милион и 200 хиляди лева за операцията по изтеглянето на кораба, като тези средства ще бъдат възстановени от корабособственика.
Председателят на УС на ДП „Пристанищна инфраструктура“ Йордан Георгиев изрази сериозни опасения, че котвата може да не задържи поради тежестта и височината на празния танкер. Корабът е под наблюдение от гранична полиция поради неизправностите си.
Началникът на ГД „Морска администрация“ Венцислав Иванов уточни, че Турция не е изоставила танкера умишлено, а влекачът е преценил опасност за собствената си безопасност. Директорът на дирекция „Морска администрация“ в Бургас, кап. Живко Петров, потвърди липсата на работещи механизми и наличието на вода в танкера.
По план в понеделник три влекача ще бъдат изпратени в района, за да започне вдигане на котвата и буксировка. Очаква се още в рамките на същия ден танкерът да бъде изтеглен и закотвен в Бургаския залив. Операцията е по график, според Министерството на транспорта.
Важно е да се отбележи, че танкерът е санкциониран по регламент на Европейската комисия. Това означава, че България няма право да извършва ремонтни дейности по него, а единствено да го измести безопасно от настоящото му положение.
