22-каратово злато и яйчна темпера: Лили Владимирова и Емил Чушев разкриват древната технология на иконописта в галерия „Нюанс“

Художниците Лили Владимирова и Емил Чушев представиха новата си изложба „Икони“ в галерия „Нюанс“, показвайки произведения от последните три години. Те се придържат стриктно към древната технология на иконописта, като използват 22-каратово злато и яйчна темпера, нанесени върху осем слоя основа. Изложбата е открита на 11 ноември и продължава до 30 ноември, като вече е планирана и втора експозиция за декември.

22-каратово злато и яйчна темпера: Лили Владимирова и Емил Чушев разкриват древната технология на иконописта в галерия „Нюанс“

Лили Владимирова и Емил Чушев - създателите на галерията, са и иконописци. Иконата “Рождество Христово” на Лили Владимирова Иконата “Св. Георги Победоносец” на Емил Чушев

Време за четене: 2 мин. 13 ноември 2025

Иконата далеч не е просто живописен образ, а преди всичко път към вярата, търпението и светлината. Това убеждение споделят художниците Лили Владимирова и Емил Чушев, които представиха най-новата си съвместна изложба, озаглавена „Икони“. Експозицията, която включва произведения от последните три години, беше открита на 11 ноември 2025 г. и е разположена в столичната галерия „Нюанс“.

Владимирова и Чушев имат зад гърба си над 30 години професионален опит в областта на иконописта. Тяхното дълбоко творческо сътрудничество е изградено не само върху обща страст, но и върху споделено ателие и галерия. Лили Владимирова е стенописец и художник, получила професионалната си квалификация в Националната художествена академия (НХА), където всъщност се запознава с реставратора Емил Чушев.

В творчески план двамата автори следват различни, но допълващи се традиции. Владимирова твори по възрожденски образци, като нейните икони често се отличават с многофигурни композиции, считани за своеобразен връх в българската иконна живопис. От своя страна, Емил Чушев черпи вдъхновение от византийската традиция, като се фокусира върху представянето на духовната, а не на материалната реалност. Неговите произведения включват специфични техники като златен фон, анфас и три-четвърти изобразяване на светците, излъчващи покой, топлина и вътрешно смирение. Чести теми в неговото творчество са Богородица с Младенеца, Христос Вседържител и светците закрилници.

Централно място в работата им заема стриктното придържане към древната технология на иконописта, което гарантира дълговечността на произведенията. Процесът е изключително сложен и многопластов. Първоначално авторите подготвят дървените основи, полагат ленени платна, грундират и шлайфат, преди да гравират рисунката. Следва етапът на позлатата, който е ключов: нанасят се цели осем слоя основа, върху които внимателно се полага 22-каратово злато. То се полира с ахат и се изолира с лак, за да запази сиянието си.

Едва след това се нанася живописният слой, при който се използва традиционната яйчна темпера. Финалната стъпка включва полагането на няколко вида лак, които осигуряват запазването на иконите за столетия напред.

Изложбата „Икони“ може да бъде разгледана в галерия „Нюанс“ до 30 ноември. За всички ценители на православното изкуство има и отлична новина: втора експозиция с техни произведения вече е планирана за края на годината. Тя ще бъде открита на 13 декември 2025 г. и ще продължи до 8 януари 2026 г., отново в същата галерия.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *