125 години от откриването на жп линията Русе – Велико Търново: Историята на една инженерна гордост
България отбелязва 125 години от откриването на стратегическата железопътна линия Русе – Велико Търново, важен транспортен коридор, свързващ Дунав с вътрешността на страната. Линията, чиято първа копка е направена през 1897 г., е построена от Главното предприятие за строителство с ръководител инж. Стефан Симеонов. Инженерното ѝ изпълнение, включващо железни мостове и първите тунели в района на Велико Търново, е истински подвиг за началото на XX век.

Снимка: НКЖИ
Днес България отбелязва значим юбилей: 125 години от официалното откриване на една от най-важните железопътни артерии в Северна България – линията Русе – Велико Търново. Тази отсечка, с дължина от 130 километра, не само свързва два исторически и значими града, но и в продължение на повече от век се превръща във важен двигател за икономическото, социалното и културното развитие на региона и страната.
Началото на строителния подвиг
Първата копка на железопътната линия Русе – Велико Търново е направена на 4 август 1897 г. Това се случва в период, когато младата българска държава полага активни усилия за изграждане на ключова инфраструктура и стремително се интегрира в европейската транспортна мрежа. Строителните работи напредват бързо. Само три години по-късно, на 8 октомври 1900 г., линията е завършена и открита официално.
Изпълнител на мащабния проект е Главното предприятие за строителство. То работи под ръководството на инженер Стефан Симеонов. Неговото име остава завинаги в историята на българското железопътно дело като ключова фигура в този ранен период на развитие.
Инженерните предизвикателства на XX век
Изграждането на трасето преминава през редица сериозни технически предизвикателства. За времето си те представляват истински подвиг на българската инженерна мисъл. Сред най-впечатляващите съоръжения са железните мостове. Един от тях пресича река Янтра край гара Бяла, а вторият е изграден над река Русенски Лом в района на Русе. Тези конструкции впечатляват с мащаба и конструкцията си дори и днес.
Особено внимание заслужава и строителството на първите два тунела от линията. Инженерите ги изграждат в района на Велико Търново. Тези съоръжения са доказателство за технологичния напредък и високия професионализъм, демонстриран от българските специалисти в началото на XX век.
Историческият контекст подчертава значимостта на този проект, тъй като първата жп линия в България е Русе – Варна, построена през 1866 г. от чужда компания. Строителството на Русе – Велико Търново затвърждава възможностите на младата държава да изгражда сама своята жизненоважна мрежа.
Стратегическа роля и днешна значимост
Линията Русе – Велико Търново притежава стратегическа важност. Тя е ключов транспортен коридор, свързващ два от най-значимите града в Северна България. От самото си откриване линията се превръща в жизненоважна връзка между река Дунав и вътрешността на страната. Тази връзка подпомага икономическото и социалното развитие на целия регион.
Отсечката Русе – Велико Търново представлява част от по-голямата железопътна линия №4. Тази линия е ключова, защото свързва Северна с Южна България. Пълният ѝ маршрут включва важни градове като Полски Тръмбеш, Горна Оряховица, Дъбово, Тулово, Стара Загора, Меричлери, Димитровград-север, Кърджали и Подкова.
По случай 125-годишнината, на 8 октомври 2025 г. се организират различни събития и изложби. Те са посветени на историческото и инженерното наследство на тази забележителна железопътна артерия. Дълги години железницата Русе – Велико Търново е ключов фактор за икономическото, социално и културно развитие, изпълнявайки ролята си на една от най-значимите жп артерии на Северна България.