114 млн. лв. за съветски самолети при само двама обучени пилоти за F-16

Прогнозните разходи за поддръжка на старите съветски изтребители МиГ-29 и Су-25 през 2026 г. ще надхвърлят 114 млн. лв., което е с 10 млн. лв. повече от предходните години. В същото време, въпреки че шест от новите F-16 вече са в България, само двама пилоти са завършили своето обучение, което забавя достигането на пълна оперативна готовност. ВМС също срещнаха затруднения, след като новият боен кораб „Храбри“ не успя да излезе в морето заради спукана фекална тръба.

114 млн. лв. за съветски самолети при само двама обучени пилоти за F-16

Съветските МиГ-29 ще продължат да пазят небето над България, докато F-16 не са готови. СНИМКА: Архив

Време за четене: 3 мин. 11 ноември 2025

Поддръжката на старите съветски изтребители МиГ-29 и Су-25 ще струва на българския бюджет над 114 млн. лв. (58,3 млн. евро) през 2026 г. Това става ясно от писмен отговор на военния министър Атанас Запрянов, даден на въпрос от депутата от ПП-ДБ Атанас Славов.

Разходите за поддържане на старата техника показват значително увеличение. За настоящата и миналата година (до 31 октомври) Министерството на отбраната е похарчило 104 млн. лв., което означава, че през 2026 г. издръжката ще бъде с 10 млн. лв. по-висока. Увеличението се дължи главно на повишените нужди от резервни части и поддръжка на остарялата инфраструктура, докато новите F-16 все още не са оперативни.

Очаква се догодина издръжката на МиГ-29 да достигне около 86,5 млн. лв., а тази на Су-25 – 27,6 млн. лв. В тези разчети са включени разходи за персонал (заплати), поддръжка на инфраструктурата на авиобазите, доставки на авиационно-техническо имущество и гориво. Любопитен факт е, че през последните пет години не е провеждано обучение за тези съветски самолети и не са заложени разходи за такова през 2026 г.

На фона на високите разходи, партия ПП-ДБ, чрез депутата Славов, настоява за по-бързо прекратяване на експлоатацията на съветските самолети и насочване на средствата към модернизация. Въпреки дискусиите в европейски медии за евентуално предаване или използване на българските МиГ-29 и Су-25 от Украйна, на 11 ноември 2025 г. министър Запрянов потвърди, че към момента не се водят консултации с Украйна по тази тема.

Небето на България продължава да се пази само със съветските МиГ-ове, тъй като новите американски изтребители F-16 все още не са достигнали първоначална оперативна готовност. Шест от самолетите F-16 вече са в страната, а последните два от първия договор (за общо 16 изтребителя) се очакват до края на годината, заедно с резервните части и резервните двигатели. Министерството на отбраната обяснява, че старите машини не могат да бъдат снети от употреба, тъй като ВВС ще останат без „ключови способности“ и няма да могат да изпълняват ангажиментите си към НАТО и ЕС.

Ключов проблем пред достигането на оперативна готовност е обучението на личния състав. Към момента само двама пилоти са обучени за F-16, въпреки че по план общо трябва да бъдат 32-ма. Командирът на ВВС ген.-майор Николай Русев потвърди, че след Нова година още седем пилоти ще заминат за обучение в САЩ. Забавянето в обучението и необходимостта от изграждане на допълнителна инфраструктура правят българските ВВС зависими от съветските самолети за още няколко години. Експерти от НАТО коментират, че макар България все още да изпълнява ангажиментите си за защита на въздушното пространство, препоръчват ускоряване на процеса на преход към новата техника.

Проблеми съпътстват и друг модерен проект – Военноморските сили. Първият от двата нови бойни кораба, „Храбри“, започна своите ходови изпитания в понеделник. Въпреки това, корабът не можа да излезе от Варненското езеро в морето. Излазът е бил затворен заради поредното спукване на тръбата на пречиствателната станция. Приемането на „Храбри“ във флота е планирано до края на годината. Вторият патрулен кораб, „Смели“, също е преминал някои първи изпитания.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *