100 млн. лв. за нови коли връщат 150 млн. лв. в бюджета: България остава на последно място в ЕС по стимули
Според Александър Костадинов, председател на Асоциацията на автомобилните производители, инвестиция от 100 млн. лв. за стимули за нови коли ще върне над 150 млн. лв. във фиска. България остава единствената страна в ЕС без държавна стратегия за подмяна на автопарка, което води до рекордна смъртност от катастрофи и замърсяване, въпреки рекордния пазарен ръст.
Александър Костадинов
Инвестирането на 100 милиона лева в стимули за закупуване на нови автомобили може да донесе над 150 милиона лева преки данъчни приходи обратно във фиска. Това е основният аргумент на Александър Костадинов, председател на Асоциацията на автомобилните производители, който критикува липсата на държавна политика за подмяна на остарелия автопарк.
Въпреки че българският автомобилен пазар отбеляза окуражаващ и дори рекорден ръст за целия ЕС през септември, страната остава на последно място в Съюза по проникване на нови автомобили. Костадинов подчертава, че ситуацията е изключително тревожна. На пътищата се движат над 3,6 милиона автомобила, като голяма част от тях са в лошо техническо състояние, а над 70% от автопарка е на възраст над 15 години. Тази амортизация е пряка причина за замърсяването на въздуха и високата смъртност при катастрофи, като всяка година преждевременно умират 12-15 хиляди души заради мръсния въздух.
Липса на държавна стратегия
Според Костадинов, България е единствената държава в ЕС, която няма политика за стимулиране на съвременната мобилност и ограничаване на силно замърсяващите автомобили. Основната причина за това не е ниският стандарт на живот, а липсата на конкретна държавна стратегия. Асоциацията предлага финансови стимули за покупка на нов електрифициран автомобил, обвързани с връщането на стар и замърсяващ такъв.
Икономическият аргумент за подобна програма е неоспорим. Ако правителството вложи 100 млн. лв., то ще си върне над 150 млн. лв. само от преки данъци. Ако се включат и непреките данъци, сумата ще нарасне още повече. Реализирането на подобна мярка ще доведе до по-чист въздух, по-малко фатални катастрофи и по-приветливи градове.
Пазарът и електрификацията
В средносрочен план се очаква пазарът на леки и лекотоварни автомобили да достигне или дори да надмине 60 000 продажби към 2027-2028 г., което ще направи икономиката по-конкурентна. Въпреки че цените на новите автомобили изпреварват инфлацията, клиентите получават по-голяма стойност за парите си чрез по-екологични технологии, по-висока безопасност и по-дълги гаранции.
Преходът към електрификация продължава. За деветте месеца на годината в България са регистрирани 1673 нови електрически коли, което е ръст от 54,6%. В същото време продажбите на дизелови автомобили намаляват. Очаква се Евро 7 допълнително да ускори този процес, тъй като изискванията към дизеловите мотори ще бъдат значителни. Костадинов не очаква значително поскъпване на бензиновите автомобили заради новия екостандарт.
По отношение на инфраструктурата, България изпреварва проникването на електромобили. Към момента има около 2800 публични станции при общо малко над 20 000 електрически коли. Най-голямото предизвикателство остава ниският брой електрифицирани автомобили.
Финансиране и бъдещи тенденции
На пазара на нови автомобили около 80% от продажбите се осъществяват чрез финансов или оперативен лизинг. Очаква се 60-70% от пазара да се движи от корпоративни клиенти, въпреки че делът на частните лица се увеличава. Логистиката и веригите за доставки в Европа се нормализират, но рисковете, свързани с международни конфликти, остават.
Председателят на асоциацията прогнозира, че китайските марки, които вече имат 5% дял в Европа, могат да достигнат 10-15% през следващите години. Очаква се на българския пазар скоро да стъпят гиганти като BYD, Chery/Ebro и MG.
За съжаление, Софийски автомобилен салон най-вероятно няма да има през 2026 г., като индустрията се надява изложението да се върне силно през 2027 г.
